Yabancı uyruklu
gerçek kişilerin satın aldıkları yapışız taşınmazda araziyi kullanmaları,
tarımsal proje geliştirmesi ve İl Müdürlüğüne teslimine ilişkin esaslar
Yabancı uyruklu
gerçek kişilerin araziyi edindikleri durumlarda, araziyi kullanma ile tarımsal
amaçlı projenin hazırlanması ve teslimine ilişkin esaslar, aşağıda verilmiştir.
1)Yabancı alıcının
geliştirdiği projeyi onay için İl Müdürlüğüne vereceği talep dilekçesi ekinde;
a) Uyruğunu, yazışma ve tebligat adresi olarak
kendi ülkesindeki ikamet adresi ve varsa Türkiye’de bir adresi,
b) İletişim için e-mail adresi ve telefon
numarası,
c) Edinilen taşınmazın tapu kayıt sureti, plan
örneği,
ç) Yabancı uyruklu gerçek kişi adına vekâleten
alım izni talebinde bulunuluyor ise, noter onaylı vekâlet belgesi, yer
alacaktır.
d) Yazışma ve projeleme dili Türkçedir.
e) Yabancı alıcı adres ve iletişim bilgilerindeki
her türlü değişikliği ivedilikle İl Müdürlüğüne yazılı olarak bildirmek
zorundadır. Türkiye de bir adres verdiği takdirde öncelikli iletişim adresi
olarak kabul edilir.
f) Yabancı alıcı ile ilgili yapılacak izin talebi
ve tarımsal proje geliştirmeye yönelik her türlü yazışma ve tebligatlarda, 7201
sayılı tebligat kanununun yabancılarla ilgili 25 ila 33. Madde hükümleri
uygulanır.
g) Geliştirilecek tarımsal projelerin; proje
hazırlama, projenin kontrolü, onayı, denetimi vb. hususlarda, tarımsal
faaliyetin konusuna göre yürürlükte olan mevzuata da öncelikle uyulur.
2)Yabancı uyruklu
gerçek kişi, Tapu Kanununun 35. Maddesi uyarınca satın aldığı yapışız
taşınmazda, bu talimat ekindeki tarımsal proje geliştirme dispozisyonunu esas
alarak hazırladığı veya konu uzmanı yetkili kişilere hazırlattığı tarımsal
projeyi; edindiği arazinin tapuya tescili tarihinden itibaren en geç iki yıl
içinde, projenin başlama ve bitirilme süresini de belirterek, Î1 Müdürlüğüne
verecekleri başvuru dilekçesi ekinde, kabulü ve onayı için 3 nüsha şeklinde
yazılı olarak sunmak zorundadır. Su ürünleri yetiştiriciliği vb. projelerde
ilgili mevzuatı uyarınca nüsha sayısı artırılabilir.
3)Yabancı uyruklu
gerçek kişi adına proje sunum talebinde bulunuluyor ise, noter onaylı vekâlet
belgesi eklenir.
4)Yabancı alıcı
geliştirdiği tarımsal projede, tarım arazisini ne şekilde kullanacağını,
tarımsal amaçlı
yapılar dâhil olmak üzere, bu arazinin hangi kısımlarında ne gibi bir çalışma
ve proje yürüteceğini belirtir.
5)Mutlak tarım
arazileri, özel ürün arazileri, dikili tarım arazileri ile sulu tarım arazileri
tarımsal üretim amacı dışında kullanılamaz. Ancak tarımsal amaçlı yapılar için,
projesine uyulması şartıyla, ihtiyaç duyulan miktarda tarım arazisinin valilik
izni ile kullanılabilir.
6)Yabancı alıcı
edindiği tarım arazisi niteliğindeki yapışız taşınmazda, arazi kullanımı ve
tarımsal amaçlı proje hazırlanması esnasında aşağıdaki hususları da göz önünde
bulundurur.
a) Yabancı uyruklu
gerçek kişinin, satın aldığı yapışız taşınmazda geliştireceği tarımsal projeyi,
onaya sunma ve projenin uygulanmaya başlanılması sürecine kadar geçecek zaman
içerisinde, her aşamada araziyi tarımsal işlem ve üretimde tutarak üretime katkıda
bulunması esastır. Gerekli hallerde, İl Müdürlüğünce yabancı alıcıya bu durumun
sağlanması için yazılı bildirimde bulunulabilir. Yabancı alıcı bu bildirime
uygun hareket etmek durumundadır.
b) Doğal ortama,
insan sağlığına ve çevreye zarar verecek bitki ve hayvan türleri vd. ürünlerin
yetiştiriciliği ve üretimi proje amacı olarak verilemez.
c) Projede
sürdürülebilir arazi kullanımının sağlanması için toprak ve su kaynaklarının
korunması, toprak ve su kirliliğinin önlenmesi, erozyona karşı gereken tedbirlerin
alınması ve onaylı projede verilen tüm uygulamaların yapılması proje sahibinin
sorumluluğundadır.
ç) Yabancı alıcı
sahip olduğu arazide mümkün olduğu ölçüde; damla, yağmurlama sulama ve iyi
tarım uygulamalarını yapar.
d) Yabancı alıcı
yapacağı tarımsal faaliyetlerin çevreye olumsuz etkide bulunmaması için gerekli
tedbirleri alır. Ekim, dikim, hasat, vb. uygulamalarda teknolojik tarım alet ve
makinelerin kullanımına dikkat eder.
e) Uygun toprak
işleme teknikleri, gübreleme, bitkisel üretimde hastalık, zararlı ve yabancı
otlara karşı çevreye duyarlı mücadele yöntemlerini tercih eder.
f) Proje uygulaması
ve üretim sürecinde yabancının kendisi ve aile fertlerinin iş gücü, hariç,
ihtiyaç duyulan iş gücü Türkiye’den karşılanmalıdır.
7) Aynı proje
içerisinde yer verilmek kaydıyla, alternatifli şekilde uygun olan diğer
tarımsal ürünlerin veya ürün guruplarının üretimine yönelik çalışmayı içeren
proje sunulabilir.
8) Tarımsal proje
geliştirme dispozisyonunda ana unsurlar dışındaki ihtiyaç duyulan ilaveler İl
Müdürlüğünce yapılabilir.
Yabancı uyruklu
gerçek kişilerin geliştirdikleri tarımsal projenin İl Müdürlüğünce incelenmesi
ve onay süreci
Yabancı gerçek
kişinin satın aldığı yapışız taşınmazla ilgili, İl Müdürlüğüne intikal
ettirdiği tarımsal amaçlı proje, aşağıdaki esaslar dâhilinde değerlendirilerek
onaylanır.
1) İl Müdürlüğüne
onay için intikal eden projenin, bu talimat ile teknik esas ve usuller
dâhilinde, Proje Değerlendirme ve İzleme Komisyonunca inceleme ve kontrolleri
yapılır.
a) Komisyonu
oluşturan teknik personelin branşı dışında bir projenin intikali halinde, İl
Müdürlüğü kanalıyla o branşla ilgili personelin projeye ilişkin imzalı
değerlendirme raporu alınarak, komisyonca karar verilir.
b) Su ürünleri
yetiştiricilik tesisi kurmak isteyen ve ön izin alan yabancı uyruklu gerçek
kişilerin tesise ilişkin projeleri, Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğü
ve/veya İl Müdürlüğü tarafından onaylanır.
c) Projeler uygun
görüldüğü takdirde İl Müdürünce onaylanır
ç) Projenin ilk
inceleme ve kontrolleri esnasında, proje dosyasında belirtilen proje başlama ve
bitirilme süresi uygun görülmediği takdirde, komisyonca projenin başlama ve
biti süresi, gerekçeleri ile yeniden belirlenebilir. Alıcı buna uymak
durumundadır.
2) İl Müdürlüğüne
intikal eden projede, inceleme ve kontroller esnasında belirlenen eksikliklerin
tamamlanması ve giderilmesi konusunda bir yazı hazırlanarak, yabancı uyruklu
kişinin vermiş olduğu adrese yazılı olarak tebligat yapılır. Bu eksiklikler
yabancı alıç tarafından 30 gün içinde tamamlanarak proje yenilenir.
Eksikliklerin tamamlanmadığı durumlarda 30 gün daha ilave süre verilebilir.
3) Projenin uygun
görülmesi veya tespit edilen yanlışlık ve eksikliklerin giderilip tamamlanması
halinde, İl Müdürlüğünce projenin başlama ve bitirilme süresi belirtilip
projeyi onaylandığında bir takımı taşınmazın bulunduğu Tapu Müdürlüğüne tapu
kütüğünün beyanlar hanesine kaydedilmek üzere vakit geçirilmeden gönderilir.
Projenin onaylı bir takım da yabancı uyruklu kişiye verilir. Diğer kalan onaylı
takım da İl Müdürlüğü arşivine alınır.
4) İl Müdürlüğünce
projenin ilgili Tapu Müdürlüğüne gönderilme yazısında “tarımsa üretim
projesidir” şeklinde proje konusunun, tapu kütüğünün beyanlar hanesine kaydının
yapılması istenir.
5) İl Müdürlüğüne
intikal eden proje hakkında, projeyi sunan tarafa yazılı bir gerekçe
bildirmeksizin, dilekçenin kayıt tarihinden itibaren 30 gün içerisinde kontrol,
inceleme ve işlem yapılmaması durumunda, proje müteakiben bir hafta içerisinde
incelenir. Görüler eksiklikler giderilmesi için 30 gün süre verilir,
gerektiğinde süre 30 gün daha uzatılabilir.
6) Arazinin yabancı alıcı adına tapuya tescil
tarihinden itibaren 2 yıllık süre geçirildikten sonra, Bakanlık ilgili birimine
intikal ettirilen projeler, Tapu Kanununun 35. Maddesinde belirtildiği üzere
incelemeye alınamaz ve onaylanamaz. Böyle bir durum ortaya çıktığı takdirde, İl
Müdürlüğünce alıcıya ve taşınmazın bulunduğu Tapu Müdürlüğüne üç gün içerisinde
yazılı olarak bildirilir.